Συζητώντας με δημιουργούς κοσμημάτων για τη δουλειά τους η συζήτηση αναπόφευκτα θα κατευθυνθεί στις τεχνικές που χρησιμοποιούν. Και συζητώντας για τεχνικές αναπόφευκτα θα μιλήσετε για εργαλεία. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή κοσμημάτων στη βάση τους παραμείνουν ίδια για πολλές χιλιάδες χρόνια. Κι στο πιό σύγχρονο εργαστήριο κοσμημάτων τα εργαλεία που χρησιμποιούνται περίσσότερο είναι τα σφυριά, οι λίμες, τα φλόγιστρα. Μιλάμε ασφαλώς για τα εργαστήρια χειροποίητου καλλιτεχνικού κοσμήματος (αυτά που στις Η.Π.Α. λέγονται art studio jewelry) και όχι για τις φάμπρικες του τυποποιηημένου βιομηχανικού κοσμήματος. Παρατηρώντας κοσμήματα που πρόσφατα βραβεύτηκαν σε διαθνείς διαγωνισμούς, που σημαίνει ότι είναι κατασκευές αξιώσεων, αισθητικά και τεχνικά, μας κάνει εντύπωση ότι οι κατασκευές αυτές θα μπορούσαν να είχαν ολοκληρωθεί σε στοιχειώδη εργαστήρια χωρίς κάν την παροχή ηλεκτρικού.
Η συντάκτης του ειδικευένου διαδικτυακού περιοδικού The jewelry loupe απευθύνθηκε σε κάποιους βραβευμένους καλλιτέχνες κοσμημάτων για να της μιλήσουν για τα Αγαπημένα τους Εργαλεία. Τα εργαστήρια αυτά εξοπλίζονται βασικά από εργαλεία χειρός, αλλά οι καλλιτέχνες καταφεύγουν ενίοτε στη βοήθεια κάποιων high tech μηχανημάτων Sydney Lynch Οι επιφάνειες των κοσμημάτων της έχουν “βιολογική” υφή και αυτό επιτυγχάνεται με εργαλεία χειρός. Παρότι αρκετά παραγωγική, το εργαστήριό της παραμενει εντυπωσιακά low tech. Τα εργαλεία που χρησιμοποιεί.
Διαμορφωτικές πένσες. Έχει κάποιες παμπάλαιες γερμανικές πένσες με μία επίπεδη και μία μυτερή απόληξη. Με αυτές κάνει τις διαμορφώσεις των επιφανειών των συρμάτων και των ελασμάτων.
Καλέμια Εξίσου παμπάλαια με τις πένσες είναι τα καλέμια που χρησιμοποιεί για να στερεώνει τις πέτρες. Η χρήση τους είναι πολύ συχνή στο να εφαρμόζει τα καστόνια πάνω σε πέτρες ώστε μετά από τόσα χρόνια τα θεωρεί προέκταση των χεριών της.
Σφυριά Ένα σφυρί με σφαιρική απόληξη που αγόρασε πριν 35 χρόνια. Με αυτό δημιουργεί μία κοκκώδη υφή πάνω σε μεταλλικά ελάσματα χτυπώντας το έλασμα με το σφυράκι πάνω σε ένα τούβλο από ξυλοκάρβουνο. Το αποτέλεσμα είναι πιό εντυπωσιακό με χρυσά ελάσματα.
Συγκολλητικό Μία νότα τεχνολογίας στο εργαστήριο της Lynch είναι το ηλεκτρικό συγκολλητικό (Arc welder). Τα μηχανήματα αυτά κάνουν αυτογενή συγκόλληση στα μέταλλα (αυτογενής σημαίνει πως στη συγκόλληση δεν χρησιμοποιείται συγκολλητικό κράμα) όπως τα αντίστοιχα που δουλεύουν με Laser και κάνουν απλούστερη την εργασία των συγκολλήσεων.
Καρφίτσα της Sydney Lynch που προκρίθηκε στο διαγωνισμό 2014 Niche Awards
Rebecca Myers
Συγκκολλήτικό laser. Η δουλειά της Myers έχει αυξηθεί τελευταία και απαιτήθηκε ένα σύγχρονο μηχάνημα για να ανταποκρίνεται εγκαίρως. Το μηχάνημα αυτό είναι ένα συγκολλητικό που δουλεύει με ακτίνα laser, Είναι ένα μηχάνημα άλλαξε εντελώς τον τρόπο που δουλεύουμε, λέει. Μας επιτρέπει να κάνουμε πιό πολύπλοκη και απαιτητική δουλειά. Επίσης εξίσου σημαντικό, μπορούμε με αυτό να κάνουμε μετατροπές σε έτοιμα κομμάτια, που εκ των υστέρων αποφασίζουμε να αλλάξουμε, πράγμα πολύ δύσκολο χωρίς το laser συγκολλητικο.
Σφυριά Με τα εργαλεία χειρός γίνεται το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς στο εργαστήριό μας. Γιά παράδειγμα σε μία τελευταία σειρά κοσμημάτων κάνουμε ένθεση χρυσών ελασμάτων με εντατική σφυρηλάτηση.
Illustrator Είναι το γνωστό σχεδιαστικό πρόγραμμα της Adobe. Αφού σχεδιάσουμε ένα κόσμημα, κάνουμε με το Illustrator πολλές παραλλαγές. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να επιλέξουμε την πιό sexy (ενδιαφέρουσα) παραλλαγή και να προχωρήσουμε στην υλοποίησή της.
Βραχιόλι της Rebecca Myers με ένθετα χρυσά ελάσματα Joanna Gollberg
Κύλινδρος. Το μηχάνημα που χρησιμοποιείται περισσότερο στο εργαστήριοό της είναι ο κύλινδρος. (Είναι το μηχάνημα με το οποίο μικραίνουμε τα πάχη συρμάτων και ελασμάτων.) Οι δίσκοι που υπάρχουν παντού στα κομμάτια της ξεκινάνε από κρικάκια που περνιούνται μέσα από τον κύλινδρο και λεπταίνουν. Θα χρειασεί να περαστούν αρκετές φορές μέχρι να πάρουν ένα ενδιαφέρον σχήμα ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν με διάφορους τρόπους στα κοσμήματά της.
Φλόγιστρο Χρειάζεται συχνά να μορφοποιεί επιφάνειες. Για το σκοπό αυτό εφαρμόζει τεχνικές διάτρησης (με σέγα) ή σφυρηλάτησης. Για τις τεχνικές αυτές αλλά και για τις συγκολλήσεις που συχνά κάνει, χρησιμοποιεί συνεχώς το φλόγιστρο.
Το δαχτυλίδι της Joanna Gollberg πρώτο στο διαγωνισμό Ashville NC 2014 Elysha Roberts
Τα χέρια
Ένα βασικό υλικό που χρησιμοποιεί στις κατασκευές της είναι το χαρτί το οποίο δουλεύει μόνο με τα χέρια. Γι αυτό το πρώτο εργαλείο που σκεφτηκε είναι αυτό το μεγαλειώδες εργαλείο που χάρισε η φύση στον άνθρωπο.
Σφυριά
Η μορφοποίηση ελασμάτων είναι μία αγαπημένη της εργασία, για το λόγο αυτό συχνά καταφεύγει στα σφυριά
Φλόγιστρο Η Elysha χρησιμοποιεί ένα φλόγιστρο ασετιλίνης – οξυγόνου που παράγει εντοπισμένη – συγκεντρωμένη υψηλής θερμοκρασίας φλόγα, για συγκολλήσεις και άλλες επεξεργασίες. Χρησιμοποιεί και ένα φλόγιστρο με ευρεία δέσμη φλόγας, για ανοπτήσεις και άλλες εργασίες
Κολιέ από χαρτί επικαλλυμένο με ρητίνες της Elysha Roberts. Δεύτερο βραβείο στο διαγωνισμό 2014 Saul Bell Awards
Το εργαστήριο μεταλλοτεχνίας παραμένει στη βάση του ίδιο επί 40 αιώνες. Η βάση της επεξεργασίας των μετάλλων ήταν και θα είναι η φωτιά με την οποία συγκολλώνται και διαμορφώνονται τα μέταλλα. Σφυριά, αμόνια σμίλες, ζυγαριές, τσιμπίδες, ξύλινα διαμορφωτικά καλούπια, είναι αντικείμενα που βλέπουμε στο εργαστήριο κατεργασίας μετάλλων σε τοιχογραφία από την Αίγυπτο. Στην ίδια τοιχογραφία φαίνονται οι δημιουργίες του εργαστηρίου, έτοιμα κολιέ και άλλα αντικείμενα, σαν τα εκθέματα που θαυμάζουμε σήμερα στα μουσεία όλου του κόσμου.
Τεχνίτης με επιστόμιο φυσερό ενισχύει τη φλόγα φυσώντας τη, για να πετύχει την τήξη ή την συγκόλληση των μετάλλων, τα οποία κρατάει με τσιμίδα.
Πηγή: jewelpedia.com
Comments